Välkommen Gä:st! Bli medlem! | Logga in
Startsida | Kalender | Serier | Forum Sök i forumet | Medlemmar | iCal / RSS | Om sidan

TV-kalendern.se: Forum

Did you ever think about life as a metaphor for television?

Forumindex Användarlista Regler Sök i forumet Registrera dig Logga in

#1 2006-08-21 20:43

oliver
Utvecklare
Från: Stockholm
Olivers TV-kalender
43 bevakade serier [visa]
136 inlägg [visa]
Webbsida

RSS & iCalendar

Alla kalendrar på TV-kalendern.se finns även tillgängliga som RSS- och iCalendar-strömmar.

RSS
En global kalender finns på http://www.tv-kalendern.se/calendar.xml.
Medlemskalendrar finns tillgängliga genom http://www.tv-kalendern.se/<namn>/calendar.xml.

iCalendar
En global kalender finns på http://www.tv-kalendern.se/calendar.ics.
Medlemskalendrar finns tillgängliga genom http://www.tv-kalendern.se/<namn>/calendar.ics.

En snyggare info-sida om detta kommer inom kort.

#2 2006-08-29 10:10

Toube
Medlem
Toubes TV-kalender
2 inlägg [visa]

Re: RSS & iCalendar

Hur får man igång rss:n? Jag går in på rss sidan med mitt nick men ser ingen knapp för att aktivera det.

#3 2006-08-29 13:52

oliver
Utvecklare
Olivers TV-kalender
136 inlägg [visa]
Webbsida

Toube skrev:

Hur får man igång rss:n? Jag går in på rss sidan med mitt nick men ser ingen knapp för att aktivera det.

Hur menar du? Kopiera in adressen (http://www.tv-kalendern.se/Toube/calendar.xml) i din RSS-läsare så ska det funka sen. smile

RSSen är dock lite annorlunda utformad nu än den var tidigare. I stället för att lista samtliga av t.ex. veckans serier lägger den till serierna vartefter de sänds. RSSen kan alltså användas för att se vad som redan har sänts, inte vad som kommer att sändas framöver.

#4 2006-08-31 08:57

phict
Medlem
Phicts TV-kalender
595 bevakade serier [visa]
2 inlägg [visa]

Tidigare fanns det en RSS för denna månad och en för nästa, men efter nya versionen hittar jag inte nästa månads RSS, är detta något som kommer?

#5 2006-09-06 14:57

oliver
Utvecklare
Olivers TV-kalender
136 inlägg [visa]
Webbsida

phict skrev:

Tidigare fanns det en RSS för denna månad och en för nästa, men efter nya versionen hittar jag inte nästa månads RSS, är detta något som kommer?

Det är inte planerat i nuläget. Kanske senare. smile

Till skillnad från de gamla strömmarna är dessa nya mer korrekt upplagda, dvs. i nyhets-förmedling-stuk där nya poster kommer vartefter serierna sänds i realtid.

Eventuellt kommer ytterligare en typ av "ström" bli tillgänglig. Den kommer då vara mer anpassad för att bli parsad av tredjepartslösningar (egna scripts).

#6 2006-09-22 16:01

stewie
Medlem
Stewies TV-kalender
21 bevakade serier [visa]
2 inlägg [visa]

<3 iCal-flödet smile

Offt: Finns det någon dokumentation hur iCal-kalendrar ska läggas upp? Funderar på att försöka skapa något liknande till mitt skol-schema.

Senast redigerat av stewie (2006-09-22 16:02)

#7 2006-09-22 16:13

oliver
Utvecklare
Olivers TV-kalender
136 inlägg [visa]
Webbsida

stewie skrev:

<3 iCal-flödet smile

Offt: Finns det någon dokumentation hur iCal-kalendrar ska läggas upp? Funderar på att försöka skapa något liknande till mitt skol-schema.

Jag använde mig mestdels av iCalendar-artikeln på wikipedia, samt tittade på hur en del befintliga strömmar (exempelvis från Apple's iCal) var strukturerade.

Det är nog enklast att utgå från en färdig ström och sedan använda wikipedia-artikeln för att läsa mer detaljerat om hur de olika objekten fungerar. smile

#8 2006-10-03 10:34

phict
Medlem
Phicts TV-kalender
595 bevakade serier [visa]
2 inlägg [visa]

RSS-kalenern visar fortfarande september... visst ska den visa hela nuvarande månaden?

#9 2006-10-03 14:56

oliver
Utvecklare
Olivers TV-kalender
136 inlägg [visa]
Webbsida

phict skrev:

RSS-kalenern visar fortfarande september... visst ska den visa hela nuvarande månaden?

Nej, inte som den ser ut just nu i alla fall. Bara avsnitt som har sänts visas i RSS-strömmen. Jag tyckte det var den enda vettiga lösningen när jag gjorde om RSS-strömmarna senast.

Därför kan det se ut som om den bara visar september just nu. Vartefter nya avsnitt kommer nu i oktober kommer dock alla gamla september-avsnitt successivt försvinna.

#10 2006-10-12 22:10

Loop
Medlem
Loops TV-kalender
18 bevakade serier [visa]
5 inlägg [visa]

Fire fox har ju en egen RSS läsare..  men hur får jag den att inse att länken är en RSS länk?

#11 2006-10-17 17:24

Nagini
Staff
Naginis TV-kalender
18 bevakade serier [visa]
30 inlägg [visa]
Webbsida

Loop skrev:

Fire fox har ju en egen RSS läsare..  men hur får jag den att inse att länken är en RSS länk?

http://sage.mozdev.org/

- Ross, if homo sapiens actually were _homo_ sapiens, is that why they're extinct?
- Joey, homo sapiens are people...
- Hey, I'm not judging!

#12 2006-10-24 10:05

blumsen
Medlem
Blumsens TV-kalender
16 bevakade serier [visa]
1 inlägg [visa]

hi
it could be really nice if the RSS feed was for shows coming next week, instead of only for shows that are already aired. so I mean, if I could get a RSS feed of the shows on my calender coming next week, instead of the ones arleady released.

#13 2006-10-24 12:18

oliver
Utvecklare
Olivers TV-kalender
136 inlägg [visa]
Webbsida

blumsen skrev:

hi
it could be really nice if the RSS feed was for shows coming next week, instead of only for shows that are already aired. so I mean, if I could get a RSS feed of the shows on my calender coming next week, instead of the ones arleady released.

I've altered the RSS-part to accept a few more arguments through the URL.

period_begin sets a custom start date and period_end sets an end date. The following values are accepted; -4w -3w -2w -1w now 1w 2w 3w 4w.

So, for example, if you'd like to see episodes from the last 7 days and the upcoming 7 days, you should use ?period_begin=-1w&period_end=1w at the end of the RSS' URL.

Example: /blumsen/calendar.xml?period_begin=-1w&period_end=1w

I haven't testet this feature that much yet though, so if you run into any trouble please tell me. smile

#14 2009-04-22 17:53

sonof
Medlem
Sonofs TV-kalender
7 bevakade serier [visa]
2 inlägg [visa]

Fungerar jätte bra! Tack för iCal länkena!

Men varför finns det texten "Avsnitt (1):" i alla iCal händelse eftersom under det finns information om season och episode?

Också jag tycker att alla händelsen kunde pågå automatiskt för en timma så det ser ut bättre i Google Calendar.

Tyvärr min dåligt svenska.

-En finländare

#15 2009-07-27 19:20

sarlac
Medlem
Sarlacs TV-kalender
15 bevakade serier [visa]
19 inlägg [visa]

Jag är rätt så ny med RSS, men när jag lagt till andra strömmar i IE8 så har jag fått ett alternativ att prenumerera på den. När jag går in i min här på kalendern får jag inget sådant. Hur gör jag rätt?

Edit: Genom att glömma det jag precis sa. Det löste sig med andra ord smile

Senast redigerat av sarlac (2009-07-28 16:21)

#16 2009-10-16 19:42

Kottich
Medlem
Kottichs TV-kalender
9 bevakade serier [visa]
2 inlägg [visa]

Om jag väljer att importera kalender i google calendar och sen väljer ical-filen som jag kan ladda ner här på sidan, kommer den uppdateras automatiskt när nya avsnitt kommer eller måste jag göra om processen varje gång?

Om jag lägger till den som webbadress med (webcal i början) gör det någon skillnad?
Målet är att ha så att min google kalender uppdateras automatiskt i takt med att infon kommer ut här på tv-kalendern.

#17 2009-10-16 20:01

oliver
Utvecklare
Olivers TV-kalender
136 inlägg [visa]
Webbsida

Din google-kalender kommer att uppdateras automatiskt. Det spelar ingen roll om du använder webcal:// eller http:// i adressen, men det är nog säkrast att ändra till http://.

Prova och se hur det går smile Det ska funka.

#18 2009-10-17 18:46

Kottich
Medlem
Kottichs TV-kalender
9 bevakade serier [visa]
2 inlägg [visa]

Jag la till den som webcal så jag ger det ett försök. Märker jag att det inte uppdateras så får jag väl testa att byta ut det till http. Jag testade lägga till en till serie till min kalender men den verkade inte komma med i iCal-flödet. Men det kanske tar någon dag för att den ska synkronisera mellan kalendern och google?

#19 2009-10-17 18:49

oliver
Utvecklare
Olivers TV-kalender
136 inlägg [visa]
Webbsida

Kottich skrev:

Jag la till den som webcal så jag ger det ett försök. Märker jag att det inte uppdateras så får jag väl testa att byta ut det till http. Jag testade lägga till en till serie till min kalender men den verkade inte komma med i iCal-flödet. Men det kanske tar någon dag för att den ska synkronisera mellan kalendern och google?

Ge det en dag. Om det inte funkar kan du skriva här igen.

#20 2009-11-24 03:12

Branstrom
Medlem
Branstroms TV-kalender
49 bevakade serier [visa]
15 inlägg [visa]

sonof skrev:

Fungerar jätte bra! Tack för iCal länkena!

Men varför finns det texten "Avsnitt (1):" i alla iCal händelse eftersom under det finns information om season och episode?

Också jag tycker att alla händelsen kunde pågå automatiskt för en timma så det ser ut bättre i Google Calendar.

Tyvärr min dåligt svenska.

-En finländare

Bra förslag. Oliver, kan inte du ta bort "Avsnitt (1):" på varje event? Och göra dem timlånga?

Själv skulle jag gilla om det gick att förskjuta tiderna i iCal-kalendern så att de syns på kvällen istället för vid 02-04 (tiderna då avsnitten sänds i USA) - det är ju då vi sätter oss och kikar på avsnitten. Kanske en URL-parameter i stil med ?time_adjustment=+18h som justerar alla events.

Senast redigerat av Branstrom (2009-11-24 03:13)

#21 2009-11-24 11:07

oliver
Utvecklare
Olivers TV-kalender
136 inlägg [visa]
Webbsida

Branstrom skrev:

Bra förslag. Oliver, kan inte du ta bort "Avsnitt (1):" på varje event? Och göra dem timlånga?

Själv skulle jag gilla om det gick att förskjuta tiderna i iCal-kalendern så att de syns på kvällen istället för vid 02-04 (tiderna då avsnitten sänds i USA) - det är ju då vi sätter oss och kikar på avsnitten. Kanske en URL-parameter i stil med ?time_adjustment=+18h som justerar alla events.

Då ska vi se.

Längden på avsnitten är fixade och "Avsnitt(x):" är borta.

En parameter adjust_time har lagt till. Den kan användas enligt följande:

Generellt skrev:

?adjust_time=[-]siffra[h|m|s]

Exempel skrev:

?adjust_time=2 - Förskjuter tiden 2 timmar framåt
?adjust_time=-2 - Förskjuter tiden 2 timmar bakåt

?adjust_time=2h - Förskjuter tiden 2 timmar framåt (samma som 2)
?adjust_time=-2h - Förskjuter tiden 2 timmar bakåt (samma som -2)

?adjust_time=2m - Förskjuter tiden 2 minuter framåt
?adjust_time=-2m - Förskjuter tiden 2 minuter bakåt

?adjust_time=2s - Förskjuter tiden 2 sekunder framåt
?adjust_time=-2s - Förskjuter tiden 2 sekunder bakåt

#22 2010-01-27 04:02

andersz
Medlem
Andersz TV-kalender
6 bevakade serier [visa]
2 inlägg [visa]

Ni är den enda svenska sidan som jag sett som har en iCal-kalender för serier man själv kan anpassa. Kanon!

Jag har ett önskemål. Jag undrar om det skulle vara möjligt att anpassa en iCal-kalender för när programmen sänds i sverige? Tex om jag kan prenumerera på Scrubs och "Vänner". Så kan jag tex se att nu kl 22.35 så sänds Scrubs på TV6.

Jag har nämligen sidor i USA som låter mig prenumerera på serier när nya avsnitt sänds men har inte funnit någonstans i Sverige där man kan få en svensk TV-tablå som iCal-feed. Är detta möjligt för Er att göra? smile

#23 2010-01-27 09:34

oliver
Utvecklare
Olivers TV-kalender
136 inlägg [visa]
Webbsida

andersz skrev:

Ni är den enda svenska sidan som jag sett som har en iCal-kalender för serier man själv kan anpassa. Kanon!

Jag har ett önskemål. Jag undrar om det skulle vara möjligt att anpassa en iCal-kalender för när programmen sänds i sverige? Tex om jag kan prenumerera på Scrubs och "Vänner". Så kan jag tex se att nu kl 22.35 så sänds Scrubs på TV6.

Jag har nämligen sidor i USA som låter mig prenumerera på serier när nya avsnitt sänds men har inte funnit någonstans i Sverige där man kan få en svensk TV-tablå som iCal-feed. Är detta möjligt för Er att göra? smile

Det går att göra, men det innebär en del jobb. Jag kan inte lova något datum för när det här funkar, men ambitionen är att nästa utgåva av hemsidan ska hantera svenska serier lika väl som amerikanska.

#24 2010-01-27 12:24

andersz
Medlem
Andersz TV-kalender
6 bevakade serier [visa]
2 inlägg [visa]

Underbart! Stort tack! smile

#25 2010-03-30 06:37

jarlen
Medlem
Jarlens TV-kalender
25 bevakade serier [visa]
14 inlägg [visa]

Jag har fått problem med att RSS:en inte visar avsnitt som ligger med i min kalender.

Detta gäller bara nyare serier som jag lagt till inom säg 6 månader. Vad kan jag göra för att få med dessa i RSS:en?

Sidfot